concept-for-hire.dk behind netrepreneur vores fælles forståelse best practice



© Jesper Lind Olsen




Se også:

Netrepreneur:

Hjemmeside
Forum
Innospace
Interchange
Uphill
YalaYala



Virksomheder i paradigmeskifte:

Henrik Challis

Paradigmeskiftet tager langsomt fat. Blandt virksomheder findes der eksempler på, hvordan den nye bevidsthed langsomt tager form på forskellige måder. Det er en lærerig øvelse at studere forskellige eksempler for at udvinde ny viden og opdage trends. For at skærpe vores sans for det nye paradigme blev vi sat til, i grupper, at finde eksempler og snakke dem igennem. I vores gruppe kom vi op med følgende eksemper, som vi efterfølgende analyserede med følgende skema:

Analyseskema:

Parameter/virksomhed
Amazon
Idégrundlag Bogsalg over nettet
Mindset Brugerne er de mest troværdige anmeldere

Man kan sælge bøger, der endnu ikke er trykt

Anbefal bøger, der læses af andre, som læser de samme bøger som dig

Værdiskabelse gennem netværksmetodik Gøre brugernes erfaring tilgængelig for hinanden

Udnytte brugerne til at skabe content: Anmeldelser

Afklare interesse for uudgivede bøger før de går i tryk

Formidle antikvariske bøger ml. udbyder og køber

Spar lagerplads, idet bogen pakkes i amazonpakker hos udbyderen

Teknologisk funktionalitet Brugerprofiler, netbetaling, database, one-click, lagerlogistik, forsendelses logistik, bruger-ordreinfo
Ledelses form ?
Hvad er decentraliseret Anmeldelser, lager, indkøb, udgivelse, forsendelse, transport
"Økologi" Minimeret transportbehov
Markante resultater Verdens største bogforretning, fantastisk aktieværdi
Financeringsmodel ?
Udvidede/nye kompetencer Modellen kan overføres til mange andre produkter, legetøj, musik...

Udlicensering af one-click

AI Artificial Inteligence

Markedsføring Net-bannere, Bladannoncer, TV-reklame
Partnere Fed-ex, Post, brugerne, trykkerier, forlag...

Sensibilisering:

For at kunne begå sig i det nye paradigme er det vigtigt, at udvikle en slags sensibilitet for dens spilleregler. Skemaet giver en god mulighed for at styrke ens sans for at skelne ml. forskellige modeller, metoder, teknologiske filosofier.

Herunder følger endnu et eksempel. Selv om virksomheden ikke sælger gennem internettet afstedkommer det netværksinspirerede mindset nogle interessante nyskabelser og konkurrencefordele:

Parameter/virksomhed
Seven-Eleven
Idégrundlag Kiosk francise kæder, hvor butikkerne altid har åbne
Mindset De ansatte indrages decentralt i opgaven at optimere selfspace på daglig basis
Værdiskabelse gennem netværksmetodik Butikken optimeres dagligt og proaktivt i forhold til skiftende behov, butikkens placering, kulturelle events, kundeprofil, årstid, m.m.
Teknologisk funktionalitet ?
Ledelses form ?
Hvad er decentraliseret Markedsanalyse, spacemanagement,
"Økologi" Mindre spild og fordærvede varer, kunderne går til butikken
Markante resultater Markant øget markedsandel, omsætning, bedre leverandørpriser, stærkt brand
Financeringsmodel Francise, spredt investering
Udvidede/nye kompetencer Stor viden om markedet, motiverede ansatte
Markedsføring Annoncer, TV, Brande hjørnebygning for at opnå eksponering i to gader for én huslejes pris
Partnere Producenter, ansatte,