|
|
|
Virksomheder i paradigmeskifte:
Henrik Challis
Paradigmeskiftet tager langsomt fat. Blandt virksomheder findes der eksempler på, hvordan den nye bevidsthed langsomt tager form på forskellige måder. Det er en lærerig øvelse at studere forskellige eksempler for at udvinde ny viden og opdage trends. For at skærpe vores sans for det nye paradigme blev vi sat til, i grupper, at finde eksempler og snakke dem igennem. I vores gruppe kom vi op med følgende eksemper, som vi efterfølgende analyserede med følgende skema:
Analyseskema:
Parameter/virksomhed
|
Amazon
|
Idégrundlag |
Bogsalg over nettet |
Mindset |
Brugerne er de mest troværdige anmeldere
Man kan sælge bøger, der endnu ikke er trykt
Anbefal bøger, der læses af andre, som læser de samme bøger som dig
|
Værdiskabelse gennem netværksmetodik |
Gøre brugernes erfaring tilgængelig for hinanden Udnytte brugerne til at skabe content: Anmeldelser
Afklare interesse for uudgivede bøger før de går i tryk
Formidle antikvariske bøger ml. udbyder og køber
Spar lagerplads, idet bogen pakkes i amazonpakker hos udbyderen
|
Teknologisk funktionalitet |
Brugerprofiler, netbetaling, database, one-click, lagerlogistik, forsendelses logistik, bruger-ordreinfo |
Ledelses form |
? |
Hvad er decentraliseret |
Anmeldelser, lager, indkøb, udgivelse, forsendelse, transport |
"Økologi" |
Minimeret transportbehov |
Markante resultater |
Verdens største bogforretning, fantastisk aktieværdi |
Financeringsmodel |
? |
Udvidede/nye kompetencer |
Modellen kan overføres til mange andre produkter, legetøj, musik... Udlicensering af one-click
AI Artificial Inteligence
|
Markedsføring |
Net-bannere, Bladannoncer, TV-reklame |
Partnere |
Fed-ex, Post, brugerne, trykkerier, forlag... |
Sensibilisering:
For at kunne begå sig i det nye paradigme er det vigtigt, at udvikle en slags sensibilitet for dens spilleregler. Skemaet giver en god mulighed for at styrke ens sans for at skelne ml. forskellige modeller, metoder, teknologiske filosofier.
Herunder følger endnu et eksempel. Selv om virksomheden ikke sælger gennem internettet afstedkommer det netværksinspirerede mindset nogle interessante nyskabelser og konkurrencefordele:
Parameter/virksomhed
|
Seven-Eleven
|
Idégrundlag |
Kiosk francise kæder, hvor butikkerne altid har åbne |
Mindset |
De ansatte indrages decentralt i opgaven at optimere selfspace på daglig basis |
Værdiskabelse gennem netværksmetodik |
Butikken optimeres dagligt og proaktivt i forhold til skiftende behov, butikkens placering, kulturelle events, kundeprofil, årstid, m.m. |
Teknologisk funktionalitet |
? |
Ledelses form |
? |
Hvad er decentraliseret |
Markedsanalyse, spacemanagement, |
"Økologi" |
Mindre spild og fordærvede varer, kunderne går til butikken |
Markante resultater |
Markant øget markedsandel, omsætning, bedre leverandørpriser, stærkt brand |
Financeringsmodel |
Francise, spredt investering |
Udvidede/nye kompetencer |
Stor viden om markedet, motiverede ansatte |
Markedsføring |
Annoncer, TV, Brande hjørnebygning for at opnå eksponering i to gader for én huslejes pris |
Partnere |
Producenter, ansatte, |
|
|
|
|