|
|
|
Bøger om grafisk design...
Her finder du mine ynglings bøger om grafisk design
|
Dynamic Anatomy
Burne Hogarth
|
|
|
|
Dynamic
Wrinkles and Drapery
Burne Hogarth
|
|
Hvis man som tegner ønsker at studere anatomi er der to veje: At tegne croquis eller at læse "Dynamic Anatomy"! Burne Hogarth, lærer ved NYC School of visual arts, har gennem en hel menneskealder beskæftiget sig med metodisk tegning. I bogen Dynamic Anatomy demonstrerer han disse metoder med menneskets krop som fokus. Bogen tjæner lige godt som lærebog, opslagsværk og hyldest til "Tarzan" tegneseriens skaber.
|
|
På nuværende tidspunkt skulle ingen mere være i tvivl om min holdning til Burne Hogarths pædagogiske kvaliteter, men her kommer endnu en anbefaling:
Når man har styr på de grundlæggende hemmeligheder bag anatomi og volumen melder behovet sig for at kunne lægge realistisk beklædning på sine karakterer. Her er Burnes bog et fund. Ikke alene viser han i vandte stil basale teknikker, der får tøj til at drapere levende, Burne lærer os også hvordan vejr og bevægelse påvirker stoffer af forskellig karakter.
|
|
Dynamic Light and Shade
Burne Hogarth
|
|
|
|
Drawing the Human Head
Burne Hogarth
|
|
Tegning handler ikke kun om streger og volumen lys og skygge er vigtige midler til at give tegningen liv og rumlighed. Også i denne bog demonstrerer Burne sin formidable forståelse for det illustrative formsprog. Bogen er fyldt med præcise anvisninger om lysets virkning, som kun en mester med dyb indsigt i emnet kan præstere det.
|
|
For hvem "Dynamic Anatomy" ikke var detaljeret nok med hensyn til det menneskelige hovede og dets mimik, er denne bog et fund. Her gennemgås "hver" af hovedets mange muskler og deres indflydelse på ansigtets udtryk. Kraniebygning, alder, race, køn øjne, mund, øjenbryn, hals alt finder man i dette grundige værk. Og i modsætning til "lægens anatomibog" bærer Hogarths illustrationer som sædvanligt præg af, at manden er tegner og derfor kan formidle stoffet på formsprogets præmisser.
|
|
Die Kunst der Farbe
Johannes Itten
|
|
|
|
Elemente der Bildenden Kunst
Johannes Itten
|
|
Farver er noget man køber hos Flygger - eller er det? Itten åbner farvernes verden på en analyserende, dyb og samtidig simpel måde, kun en mester med stor indsigt kan gøre det. Systematisk fører han os igennem farvernes 7 kontraster, harmonilære, farvecirkler m.m. og styrker derved vores sensibilitet overfor det grafiske design's mest intuitive dimension.
Bogen findes i en lille og en stor udgave (dog ikke på dansk). Den store er absolut at fortrække, da den er spækket med sindsyg flotte kunstreproduktioner, der tjener til anskueliggørelse af Ittens pionter.
|
|
Itten er en af Tysklands store teoretiker ud i den grafiske kunst. Hans bog "Die Kunst der Farbe" er pligtlekture på alle designskoler med respekt for sig selv. Mindre kendt er dog, at Itten også har skrevet en "dagbog" om sine egne tanker og overvejelser som institutleder på Ittenschule i Berlin. Denne lille perle af en bog giver næring til autodidakten i os alle. For sand kunst kan kun opstå af dyb forståelse for den kunst man udøver, og denne forståelse forudsætter en behørig portion selvreflektion og metastudie.
|
|
At tegne er at se
Betty Edwards
|
|
|
|
How to draw comics the Marvel way
Stan Lee og John Buscema
|
|
Hjernen spiller os et pus! Når vi f.eks. tegner et æble tænker vi ofte i ord og begreber, istedet for at tro på det, vores øjne fortæller os. Betty Edwards har derfor fundet på en række spændende øvelser, der tvinger os til at bruge vores kreative hjernehalvdel til at se fremfor den analytiske. Mit møde med Bettys teorier var et tigerspring på min vej ind i illustrations- og tegneteknik.
|
|
Hvor Will Eisner hylder en tegnestil der er tilpasset fortællehensigten, har Marvel folkene perfektioneret "husstilen" og nærmest gjort The Marvel way masseproducerbar. Ikke desto mindre har disse to dygtige tegnere beriget formsproget med mange systematiske virkemidler. Og indrømmet: Bogens actionpakkede tegninger sparker min drengerøv hver gang, jeg lige skal tjecke et af de mange gode tricks. Anatomien er knap så videnskabelig som Hogarths, men netop derfor er det et godt sted at begynde, hvis man ønsker at dykke ind i "realistisk" tegning.
|
|
Die Welt des M.C. Escher
Adrian Pouwels
|
|
|
|
Tegneserien & den grafiske fortælleteknik
Will Eisner
|
|
Escher's grafiske verden er simpelthen mageløs! Ikke alene er Escher en enestående illustrator, hans visionære horisont nærmer sig DaVinci's. Han forudså fraktalerne og selvreferencens selvmodsigende natur.
Bogen er spækket med interessante analyser og et bredt udsnit af Eschers livsværk - et must for fans. |
|
Kun få mennesker har betydet så meget for tegneserien's formsprog som Will Eisner. Skaberen af "The Spirit" afslører i denne fantastiske bog oceaner af kloge og indsigtige tanker om formsproget i sekvensiel tegnekunst. Denne bog er et must for alle, der interesserer sig for visuel fortælleteknik. Selv om bogen er smukt og omfattende illustreret med tegninger af Wills store skaberværk, er den ingen bog i tegneteknik, medmindre man bare vil lade sig inspirere af Eisners tegnestil og det skulle ikke være svært
|
|
Tegneserier
Scott McCloud
|
|
|
|
Tegn på den
naturlige måde
Kimon Nicolaïdis
|
|
Denne bog er en af de få der kan måle sig med Will Eisners bog når det gælder tegneseriens fortælleteknik og virkemidler. Man mærker her tydelig McClouds tunge teoretiske baggrund som underviser på flere amerikanske universiteter. Bogen anskueliggør tegneseriens virkemidler i en selvreflekterende tegneserie. Scott fører her et endegyldigt bevis for, at tegneserien er en fuld ligeværdig kunstform. Denne bog bør være pligtlekture på alle grafiske uddannelser!
|
|
Kimon takler tegneriet fra det mest grundlæggende sted: Processen at manifestere det sete på papir, altså selve tegningens grammatik. Efter Nicolaïdis opfattelse bør vi lære tegneriet, som børn lærer at gå på den naturlige måde. Bogen er autodidaktens bedste ven, idet den er en detaljeret opskrift på et trainingsforløb, der vil bringe en op i verdensklasse, hvis man ellers kan holde arbejdsmoralen
|
|
|
|
|